گردن درد و راه های درمان آن

گردن درد دومین اختلال شایع اسکلتی عضلانی و عامل مهم از کار افتادگی افراد در جامعه محسوب می شود. 67% از افراد، گردن درد را در دوره ای از زندگی خود تجربه می کنند و 5% از افراد جامعه به هر شش ماه یکبار از این ناتوانی رنج می برند. این درد ممکن است خود به خود برطرف شود اما گاهی نیز می تواند باعث ناتوانی فرد شود. با توجه به شایع شدن این عارضه و احتمال مزمن شدن آن، در صورت عدم درمان به موقع و مناسب احتمال بازگشت آن بیشتر می شود.

 

علت گردن درد

کشیدگی عضلات گردن و رباط ها

آرتروز گردن

بیرون زدگی دیسک بین مهره ای و فشار روی اعصاب گردنی

سر و گردن به جلو

آسیب گردن براثر تصادفات (Wiplash Injury)

طرز نشستن یا ایستادن نامناسب

حرکت سریع و نادرست

تنگی کانال نخاعی گردن

عفونت در ستون فقرات گردنی

تومور

بیماری های مادرزادی گردن

گردن درد

راه های جلوگیری از گردن درد:

 

بیشتر گردن دردها در اثر نشستن نادرست و وضعیت بد گردن موقع کار است.

 

با ایجاد تغییرات ساده در زندگی روزمره خود می توانید از بروز گردن درد پیشگیری کنید:

 

1- اگر مدت زیادی با کامپیوتر کار می کنید یا مسافت زیادی رانندگی می کنید، بین کار یا رانندگی به خودتان استراحت دهید. سر خود را بالای ستون فقرات خود نگه داشته و از خم نگه داشتن طولانی آن خودداری نمایید تا عضلات گردن کشیده نشوند. سعی کنید دندان هایتان را به هم نسایید.

 

2- موقع کار  با کامپیوتر، میز کار، صندلی و مانیتور خود را به طوری تنظیم کنید که مانیتور هم تراز چشم های شما باشد. کف پاها را باید روی زمین یا روی زیر پایی قرار دهید و زانوها باید کمی بالاتر از لگن باشند. ساعد دست هایتان را روی دسته صندلی قرار دهید.

 

3- هگام صحبت با تلفن، گوشی تلفن را بین شانه و گوش های خود قرار ندهید. اگر زیاد از تلفن استفاده می کنید (مانند منشی ها) از هدفون استفاده کنید.

 

4- اگر پشت میز کار می کنید، به طور متناوب حرکات کششی انجام دهید. شانه های خود را بالا و پایین ببرید. شانه هایتان را به طرف داخل بدن بکشید و سپس رها کنید.

 

هر دو شانه ی خود را به طور متناوب پایین ببرید و همزمان با آن سر خود را به آرامی به طرف شانه ای که پایین رفته خم کنید تا عضلات گردن شما کشیده شوند. البته یادتان باشد این حرکات را به آرامی انجام دهید (نه با شدت و سرعت) تا از گرفتگی عضلات گردن و شانه جلوگیری شود.

 

5- از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. این نوع خوابیدن، فشار زیادی به گردن وارد می کند. از بالش مناسبی برای خوابیدن استفاده کنید تا انحنای طبیعی گردن را حفظ کند.

 

6- حرکات کششی مناسب برای عضلات قفسه سینه و عضلات اطراف و پشت بازو را انجام دهید زیرا باعث قرار گرفتن صحیح گردن روی بدن می شود.

 

علائم گردن درد

گردن درد شدید و مورمور شدن در ناحیه گردن.

احساس دردی که با حرکات گردن شدت می گیرد.

سردرد

سفت و ملتهب شدن گردن

احساس ضعف، خواب رفتن و بی حسی در دست ها و گاهی پاها

گسترش درد در گردن که ممکن است به شانه یا قاعد‌ه‌ی جمجمه نیز سرایت ‌کند.

عدم توانایی حرکت دادن گردن به سمت پایین (نزدیک کردن چانه به سمت قفسه‌ی سینه)

مشکل در بلع یا تنفس

 

روش های تشخیص علت گردن درد:

پرتونگاری با اشعه ایکس

ام آر آی (MRI)

• میلوگرافی

• سی تی اسکن

گردن درد

درمان گردن درد:

استراحت

داروهای ضدالتهاب غیراستیروئیدی

فیزیوتراپی: این روش از درمان های غیر تهاجمی و بسیار موثر در بهبود گردن درد می باشد. متخصص فیزیوتراپی پس از معاینه دقیق و پرسیدن سوالاتی در این زمینه برنامه درمانی مناسب برای بیمار درنظر خواهد گرفت. بعضی از روش های درمان گردن با فیزیوتراپی از قرار زیر است:

 * درمان های دستی: شامل تکنیک های ماساژ، MET، آزاد سازی مایوفاشیال و ریلیز نقاط ماشه ای در جهت شل شدن عضلات، افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات و بافت نرم و کاهش درد. همچنین استفاده از تکنیک های موبیلیزیشن و منیپولیشن جهت بهبود حرکت مفاصل مهره های گردنی و کاهش درد.

* الکتروتراپی (جهت کاهش درد و خشکی گردن و تقویت عضلات آن)

* سوزن خشک (dry needling) با هدف ریلکس شدن عضلات و رفع اسپاسم

* اولتراسوند درمانی

* لیزر درمانی (جهت کاهش درد و التهاب ناحیه و تسریع روند بهبود و ترمیم بافت)

* مگنت درمانی (در جهت بهبود گردش خون و فعالیت متابولیکی در نهایت تسریع درمان)

* گرما درمانی

* تجویز آب درمانی (هیدروتراپی)

* شاکویوتراپی (جهت از بین بردن نقاط ماشه ای و کنترل دردهای شدید)

* کشش گردن (ترکشن)

* تجویز گردن بند طبی

* بستن نوار چسب یا تیپینگ (بهبود ثبات مفاصل یا بهبود عملکرد عضلات گردن و شانه)

* تمرین درمانی(جهت تقویت عضلات، افزایش حس عمقی و انعطاف پذیری و استقامت عضلات گردن و شانه)

* اصلاح پاسچر نادرست

* ورزش در منزل

* آموزش سبک زندگی صحیح و توصیه های لازم برای جلوگیری از بروز مجدد گردن درد

تزریق کورتیکواستیروئید

اوزون تراپی

طب سوزنی

جراحی: در صورتیکه علائم بیمار با درمان های محافظه کارانه بهبود نیافت این روش درمان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

پس از انجام جراحی حتما دوره ای فیزیوتراپی برای بازگشت سریع تر بیمار به زندگی روزمره توصیه می شود.


مطالب مرتبط:

پلاس از کمر درد بیشتر بدانیم (کلیک نمایید)

plus نحوه صحیح یا غلط نشستن پشت میز کار (کلیک نمایید)

plus آرتروز ستون فقرات: دلایل، علائم و درمان (کلیک نمایید)

plus دلایل آرتروز کمر و گردن و علائم آن (کلیک نمایید)

 plus قوز پشتی (کایفوز) (کلیک نمایید)

 

 

مشاوره در واتساپ

مشاوره در تلگرام

تماس باما


امتیاز دهید
ارسال نظر براي اين مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
نسيم سلامت
نسيم سلامت

کيلينيک تخصصي فيزيوتراپي نسيم سلامت

توصيه هاي پزشکي مرتبط با فيزيوتراپي

چگونه درست بنشینیم

متن تست

توصيه هاي پزشکي و درماني

توصیه های پزشکی 1

متن تست

آمار سايت
آمار بازديد آمار بازديد
بازديد امروز بازديد امروز : 81
بارديد ديروز بارديد ديروز : 100
بازديد هفته بازديد هفته : 383
بازديد ماه بازديد ماه : 1,652
بازديد کلي بازديد کلي : 32,254

اطلاعات شما اطلاعات شما
آِ ي پيآِ ي پي : 3.230.119.106
مرورگر مرورگر :
سيستم عامل سيستم عامل :


Button Project - rokaweb.ir